Köpvillkor

1. Om Kuskhuset Antik & Byggnadsvård

  • Företaget Dahlström, Joar (EF) / Kuskhuset Antik & Byggnadsvård ligger i Kristinehamn, Värmland. Företagets postadress är Södra Hamngatan 1B, 681 31 Kristinehamn.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Du kan också ringa på 0550-100 03 vid frågor.
  • Företaget innehar FA-skatt och bedrivs på övrig tid vid sidan om en annan anställning. Ha därför överseende med allt vad det innebär vid kontakt och leveranser. Mail är säkraste sättet att komma i kontakt med oss.

2. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • Vid beställning träffas avtal om köp först efter att ordern behandlats manuellt av oss. Vi tar oss rätten att avbryta ordern oavsett anledning och att behöva ange orsak.
  • Lagersaldot som visas är preliminärt. Försäljning sker med samma saldo även i vår fysiska butik. Om lagersaldot visat fel eller ändrats kommer vi kontakta dig innan vi går vidare med din order.
  • Produkter som inte visar ett lagersaldo är oftast en beställningsvara varpå extra leveranstid kan komma att ske pga faktorer från vår leverantör.

3. Leverans/Frakt

  • Vi levererar endast till företag och privatpersoner som har en fast adress i Sverige. Leverans utanför Sveriges gränser är för närvarande tyvärr ej möjligt.
  • Vi använder oss av fastpris frakt 95:- inom Sverige för dom flesta typer av beställningar. Leverans sker då med DHL till ett av deras ServicePoint ombud. Avisering sker främst via mail eller sms.
  • Vid leverans till vår butik som har helgöppet skall avhämtning ske inom 14 dagar om inte annat överenskommet.
  • Vid personlig hemleverans av oss på Kuskhuset och ingen är hemma lämnas varorna vid dörren och ansvaret för varorna övergår till köparen om inget annat är överenskommet.
  • Vissa produkter som är tunga eller skrymmande tillkommer det dock en extra fraktkostnad på. Vilka produkter det är framgår tydligt vid respektive produkt i vår webshop.
  • Vissa av våra produkter erbjuder vi heller inte leverans av utan då är det upphämtning vid vår butik eller vårt lager, båda i Kristinehamn.
  • Produkter som det endast är upphämtning av från vår butik kommer i kassan visa ett orimligt högt fraktpris (9999:-). Sker en beställning med det valda leveranssättet kommer ordern att avbrytas. Detta pga tekniska begränsningar i webbshoppen på produkter med endast avhämtning.
  • Vid val av avhämtning i vår butik i Kristinehamn invänta bekräftelse innan produkterna kan upphämtas. Detta då det tex kan vara lagerfel eller att vissa produkter är beställningsvaror och inte är klara för avhämtning. Upphämtning sker på ordinarie öppettider om inte annat överenskommits.
  • Vi förbehåller oss rätten att fritt utan att meddela kunna välja andra typer av leveranssätt. Detta är ibland nödvändigt pga orderns karaktär.
  • Våra normala leveranstider är 2-5 dagar men då företaget bedrivs vid sidan av en vanlig anställning kan leveranstiden ibland vara något längre upp till 10-14 dagar. OBS! Vi skickar normalt alltid minst en gång i veckan. Oftast betydligt oftare. Är det bråttom tveka aldrig att höra av dig så gör vi vad vi kan för att möta dina önskemål. Vi vill ha nöjda kunder!
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Vid paket som går i retur från ombudet/transportören pga att det ej hämtats ut inom rimlig tid kommer en avgift på 250:- i returfrakt och expedieringskostnad att tas ut. Ursprunglig frakt kommer heller ej att återbetalas. Återbetalning av order sker heller ej per automatik. Det ligger i köparens intresse att i det fallet ta kontakt inom lagstadgad tidsfrist. Vid ny leverans tas verklig fraktkostnad ut enligt vår gällande prislista, ej vår normala enhetsfrakt, och skall erläggas innan det skickas igen. Vid upprepad retur tas ytterligare 250:- i avgift samt att kunden förverkat sin rätt till varorna.


4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms förutom för böcker 6% och livsmedel 12%.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan och på hemsidan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset eller avbryta ordern.

5. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
  • Om vi ej hunnit packa och köpa frakthandling till din försändelse så annulleras ordern och återbetalas i sin helhet. Ångrar du ditt köp omgående tag därför kontakt så tidigt som möjligt för att undvika extraarbete och kostnader för både dig som kund och oss. I dessa fall ring 0550-100 03 för att kunna påskynda annulleringen. Har frakthandling köpts tillkommer dock kostnaderna för dig som kund.
  • 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leveransrisk och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Returpaket måste alltid skickas spårbart.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Återbetalning sker normalt efter godkänd retur inom 3-5 bankdagar till det betalsätt som använts. I undantagsfall kan det dock ta upp till 30 dagar samt pga vissa tekniska begränsningar till andra betalsätt som tex banköverföring eller swish.
  • Köp betalda med Klarna måste normalt ångras och returneras i sin helhet pga tekniska begränsningar. Men vi gör vad vi kan för att lösa det smidigare via dialog om så önskas.
  • 5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Måttbeställda produkter tex elkabel.
  • Öppnade färgburkar eller andra förpackningar färg, lim, linolja och likande.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel och äggoljetempera.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter. För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Kuskhuset Antik & Byggnadsvård, Dahlström Joar (EF), accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Kuskhuset Antik & Byggnadsvård är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Visa, Mastercard, Amex och Klarna.
  • 10.4.2 Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är normalt DHL och paket skickas oftast med deras tjänst ServicePoint. Vi samarbetar också med PostNord och Schenker.
  • 10.4.3 Leverantörer I dom fall där beställda produkter ej lagerförs av oss och istället skickas direkt från vår leverantör kommer vi dela information som anges under 10.4.2 även med aktuell leverantör och leverantören i sin sida med sitt valda fraktbolag. Detta för att kunna fullfölja leveransen av beställda produkter.
  • 10.4.4 Nyhetsbrev Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd Kuskhuset Antik & Byggnadsvård är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter Vi använder oss av industristandarder som SSL och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder iZettles webshop plattform .

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.


Kristinehamn 2020-08-08